fbpx

FlyKids

Blogul FlyKids

Rolul activităților outdoor în educația preșcolarilor la flyKids

Grădinița reprezintă prima treaptă în parcursul educațional al copilului, motiv pentru care mediul în care își petrece acești ani poate avea un impact major asupra dezvoltării sale ulterioare. Într-o lume în care tehnologia primează și sedentarismul ia amploare, este important să subliniem beneficiile activităților în aer liber încă de la grădiniță. 

Din ce în ce mai mulți părinți își doresc ca cel mic să învețe prin intermediul educației în aer liber, prin explorare sau aventură, deoarece nu doresc ca aceasta să sa se limiteze doar la aspectele academice, ci să includă și dezvoltarea socială, fizică și emoțională.

În cadrul grădiniței FlyKids, prin activitățile outdoor, le stârnim copiilor curiozitatea despre lumea din jur și le oferim posibilitatea de a explora mediul natural prin joacă. Prin activitățile outdoor desfășurate în grădiniță, preșcolarii își dezvoltă rezistența, forța, mobilitatea, viteza și toate celelalte calități motrice. Aceste activități îi ajută să-și formeze personalitatea și să învețe să-și asume riscuri, cum ar fi vânătoarea de comori, care încurajează de asemenea comunicarea, colaborarea în echipă și promovează imaginația și creativitatea.

Jocurile în aer liber mai vin cu oportunitatea de a dezvolta abilități sociale, ajutându-i pe cei mici să învețe să lucreze împreună, să comunice eficient cu cei din jur și să-și formeze prietenii. De exemplu, o activitate potrivită pentru a promova socializarea și a încuraja alimentația sănătoasă în cadrul Grădiniței FlyKids este picnicul în aer liber.

Activitatile outdoor oferă posibilitatea ca cei mici să învețe să reflecteze asupra a ceea ce îi înconjoară, iar acestea înlocuiesc cărțile, planșele și alte materiale illustrative, ajutând la dezvoltarea simțurilor, mișcării și a interacțiunii cu materiale concrete din mediul specific. Astfel, ele ajută dezvoltarea spiritului practic și adaptarea la situațiile concrete de viață. Activitățile de îngrijire a plantelor sunt un exemplu perfect de exercițiu ce necesită responsabilitate și implicare, pregătindu-i pentru provocările mai mari peste care vor da în viitor.

Jocul în aer liber contribuie semnificativ la îmbunătățirea sănătății generale și a celei psihice, ajutând la reducerea stresului ți anxietătii la copii și prevenind obezitatea. Un exemplu de activitate care contribuie la reducerea stresului și încurajează creativitatea și exprimarea gândurilor și sentimentelor într-un mod non-verbal este atelierul de artă în aer liber.

Exercitiul fizic în cutea interioară a Grădiniței Flykids îmbunătățește concentrarea și atenția, promovând un stil de viață activ și echilibrat. Practicarea activităților sportive ajută la dezvoltarea echilibrului, a coordonării și a abilităților motorii, ajutând copiii să cunoască spiritul competitiv și să colaboreze.

Activitățile outdoor îi încurajează pe cei mici să-și folosească imaginația și să-și creeze propriile povești. Mediul exterior vine cu multe provocări care îi ajută pe copii să facă față obstacolelor și să găsească soluții creative, să rezolve problemele în mod independent și să-și dezvolte încrederea în sine. Activități precum cititul în natură oferă o experiență relaxantă care îmbunătățește abilitățile de ascultare, imaginația și capacitatea de concentrare.

Amintirile și experiențele de la gradiniță cu momentele pline de bucurie și aventură, mai ales activitățile petrecute în aer liber, explorând și descoperind lumea din jurul nostru, culegând flori, observând insecte, vor fi întotdeauna legate de zâmbetele și râsetele pe care le-am avut alături de prietenii noștri sub soarele strălucitor. De aceea, dorim să le oferim experiență și amintiri cel putin la fel de frumoase și copiilor dumneavoastra.

Acestea sunt doar câteva dintre motivele care aduc interesul pentru educația în aer liber atât în rândul părinților, cât și în rândul cadrelor didactice. Prin promovarea activităților outdoor, oferim copiilor oportunități de dezvoltare pe toate planurile și îi pregătim pentru lumea complexă în care trăim.

Scris de Alina Nan, Educatoare 

Cum stimulăm creativitatea prin activități structurate

FlyKids Activitati structurate

Creativitatea este un termen foarte cunoscut care se manifestă în copilărie prin curiozitate, interes și deschidere către nou. Creativitatea se educă, se învață chiar de la grădiniță, fiind caracterizată prin fantezie, curiozitate, spirit de aventură. Grădinița este mediul în care li se propune copiilor o gamă variată de activități menite să le consolideze abilitățile. Pornind de la ideea că ”orice succes stă în echilibru”, vom dezvolta importanța activităților structurate în dezvoltarea creativității la preșcolari.  La acest nivel de vârstă, copilul își dezvoltă abilitățile prin joc și joacă atât în aer liber cât și în spații special amenajate din interiorul grădiniței.  Activitățile de tip meșteșuguri și alte îndeletniciri sunt

și distractive dar și creative, ele reprezentând instrumente de învățare pas cu pas cu ajutorul cărora copiii acumulează cunoștințe despre culori, forme, numere, scriere, urmărire, desen precum și alte abilități de bază care conduc către dezvoltarea imaginației, a dexterității, a echilibrului și a motricității. În cadrul grădiniței FlyKids, activități precum: jocurile de asamblare sau construcție, desen, modelare în lut, muzică, dans, gătit precum și animații de personaje sau puneri în scenă, promovează deopotrivă abilități cognitive cât și creative.

Cadrele didactice din grădiniță folosesc tehnica SCAMPER ca metodă de stimulare a creativității. Adaptată nivelului de vârstă, această metodă a concasării supranumită și tehnica SCAMPER, denumire dată de acronimul: Schimbă,  Combină, Adaptează, Modifică, Pune în alt context, Elimină, Răstoarnă, oferă o gamă variată de posibilități prin care se dezvoltă potențialul creativ.

Grădinița FlyKids Paradise situată în Otopeni, folosește metoda menționată mai sus oferind posibilitatea copiilor de a lucra în echipe pentru îndeplinirea unei sarcini cum ar fi cea de a înlocui/schimba forma, culoarea, sunetul sau mirosul unui obiect/ amestec.

O mare parte a gândirii creative presupune combinarea unor idei cu elemente care nu au nici o legătură, pentru a crea ceva nou, spre exemplu, copiii au la dispoziție materiale (țesătură, lut, lemn, hârtie, ghinde, iarbă) care pot fi combinate în așa fel încât poate fi creată chiar și o poveste în urma rezultatului.

În cazul în care se lucrează pe echipe, una dintre sarcini poate fi să adapteze o idee existentă pentru rezolvarea unei provocări cum ar fi deschiderea unui cutii cu unul sau mai multe creioane.

Orizontul cunoașterii se lărgește în momentul în care crește valoarea percepută prin obținerea unor opinii noi despre componente. Situațiile în care copiilor li se cere să adauge, să mărească sau să modifice, rezultatele vor fi unele, care, pe lângă creșterea încrederii în forțele proprii, conduc la produse finite unice. În viitor, aceste acțiuni pot da naștere la mari invenții sau locuri de muncă ce au la bază latura creativă umană.

Punerea în alt context, este posibilă în unele cazuri prin jocurile de rol prin care copiii preiau idei, le fructifică doar că acestea se desfășoară în alte contexte cum ar fi: desfășurarea unor târguri în care copiii devin vânzători, experiențe de schimb de rol prin care cei mici se pun în postura unor persoane vârstnice sau cu dizabilități.

Implicarea preșcolarilor în reamenajarea spațiului în care se desfășoară activitatea (pictura pe geam, lipirea unor elemente pe pereți, realizarea unor flori din hârtie pentru copacul în anotimpul primăvara, modelarea unor boluri din lut pentru păstrarea materialelor de mici dimensiuni etc), le oferă posibilitatea la exprimarea imaginației și interesului pentru tot ce este nou.

Schimbarea unor reguli sau eliminarea unor idei la cererea educatoarei, aduc după sine provocări și rezolvări de probleme. În aceste cazuri, latura creativă găsește variante în funcție de situația dată. 

La acest nivel de vârstă totul este o provocare pentru copil, astfel că, răsturnările de situație care au loc tot prin implicarea cadrului didactic, îi antrenează în găsirea de soluții pentru a ajunge la produsul finit ( ex: lucrurile se petrec în altă ordine, ritmul este schimbat etc.)

Cadrele didactice apelează la metode și procedee operante printre care se numără și brainstorming-ul, folosită pentru producerea ideilor creative prin manifestări libere, spontane a gândirii și imaginației.

Din multitudinea de metode folosite la sala de grupă, voi aminti de  metoda ”Panoul marilor idei trăsnite” implementată de T. Amabile prin care constă în stimularea preșcolarilor pentru a pune întrebări cu privire la o temă legată ce se predă, fie cadrului didactic, fie de a-și pune întrebări ei înșiși, unii altora, într-un cadru organizat.

       Cea mai deasă metodă folosită în cadrul grădiniței este jocul didactic, acesta aduce varietate, stare de bună dispoziție, motivare, competiție, surpriză etc. Dezvoltarea gândirii creatoare prin intermediul jocului impune o pregătire foarte atentă, improvizația pe moment este la fel de dăunătoare precum un experiment de laborator făcut la voia întâmplării unde rezultatul va fi unul pe dezastruos.

Plutarh spunea ” Și dascălul ar trebui să știe un lucru: capul copilului nu este un vas pe care să-l umpli, ci o făclie pe care să o aprinzi astfel încât, mai târziu, să lumineze cu lumina proprie”.

Creativitatea se învață toată viață.

Scris de Aurelia Ungureanu, Educatoare

Top 5 activități pentru dezvoltarea emoțională a copilului

IMG_5663

Dezvoltarea socială și emoțională a copilului este esențială pentru modul în care va crește și va evolua ca persoană. Dacă abilitățile motorii și creșterea micuțului se dezvoltă în mod firesc sau natural, cea emoțională sau socială necesită ajutorul părinților, care trebuie să dea dovadă de foarte multă răbdare și de ceva timp. Un copil care deține frâiele unor abilități socio-emoționale esențiale va crește și se va dezvolta într-un adolescent și apoi într-un matur responsabil. Aceste activități sunt pe înțelesul copilului, lucru care face că eforturile de a-l face să priceapă anumite lucruri se amplifică semnificativ. 

Jocurile de rol oferă copiilor oportunitatea de a-și pune în practică abilitățile sociale și de a explora diverse emoții. Prin intermediul acestor jocuri, ei învață să se pună în pielea altor persoane și să-și exprime emoțiile într-un mod sănătos.

Activitățile artistice, cum ar fi pictura, desenul sau modelarea, oferă copiilor modalități creative de a-și exprima emoțiile. Aceste activități îi ajută să-și dezvolte imaginația și abilitățile de comunicare. De asemenea, copiii pot învăța să-și exprime emoțiile prin muzică și dans, ceea ce le oferă o modalitate liberă de a-și exterioriza sentimentele.

Lectura și povestirea sunt alte activități importante în dezvoltarea emoțională a copiilor. Prin intermediul cărților, copiii pot explora diferite emoții și pot înțelege mai bine cum se simt personajele din poveste. Aceste discuții despre emoții îi ajută să-și dezvolte empatia și să înțeleagă mai bine propriile lor sentimente.

Jocurile sunt, de asemenea, utile în dezvoltarea emoțională a copiilor. Aceste jocuri îi învață să lucreze în echipă, să-și exprime emoțiile într-un mod sănătos și să găsească soluții în cazul unor conflicte. Prin intermediul acestor activități, copiii învață să comunice eficient și să-și dezvolte empatia și să înțeleagă perspectivele diferite. Poveștile pot aborda teme precum prietenia, curajul, iertarea și multe altele, oferindu-le copiilor exemple de gestionare a emoțiilor într-un mod sănătos.

Petrecerea timpului în natură și participarea la activități în aer liber poate fi benefică pentru dezvoltarea emoțională a copiilor. Aceste activități le permit să se conecteze cu mediul înconjurător și să experimenteze emoții pozitive, cum ar fi bucuria și uimirea. De asemenea, activitățile în aer liber îi pot ajuta pe copii să-și dezvolte abilitățile sociale, să învețe să coopereze și să comunice cu alți copii, ceea ce contribuie la dezvoltarea emoțională și relațională.

O tehnică importanță pentru dezvoltarea socio-emoțională a copilului este aceea de a iniția tot felul de joculețe prin care copilul să identifice emoții, trăiri și sentimente. Nu doar că învață care sunt acestea, dar, în timp, reușește să și le identifice singur și să le recunoască și la cei din jurul lui.

Dezvoltarea emoțională, pe de altă parte, se referă și vizează formarea conceptului de sine a celui mic prin capacitatea de a reuși să se perceapă ca o persoană unică, individuală, și de a recunoaște emoții, sentimente, trăiri. O dezvoltare emoțională echilibrată a copilului îl ajută să identifice rapid sentimente și emoții, să le exprime și să le facă față corespunzător în anumite situații. În plus, îl ajută să perceapă și să identifice trăirile prin care trec cei cu care interacționează și să gestioneze situația și dialogul în funcție de acestea.

Dezvoltarea emoțională este un factor important pentru dezvoltarea echilibrată a copilului din toate punctele de vedere și pentru inserția lui armonioasă în viață, mai târziu, ca adult. Dar pentru aceasta, copilul are nevoie să dobândească pe lângă competențele socio-emoționale și un set de competențe adaptative. Acestea fac referire la conștientizarea propriilor trăiri și ale altora, asumarea și exprimarea liberă și deschisă, abilitățile empatice, capacitatea de a înfrunta obstacolele, frustrările și conflictele și de a le rezolva într-un mod creativ. Toate acestea reprezintă premiza în dezvoltarea personală a copilului.

Scris de Bianca Nenu, Educatoare